Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2009

ESP (Ηλεκτρονικό Πρόγραμμα Ευστάθειας)


Η αστάθεια του οχήματος μπορεί να προκληθεί από ακατάλληλη ταχύτητα, έκτακτες καταστάσεις ή άλλες απρόσμενες συνθήκες.
Ανάλογες περιστάσεις μπορούν να αποδειχθούν εξαιρετικά επικίνδυνες για τους συνδυασμούς τράκτορα/ ημι-ρυμουλκούμενου, όταν ακόμα και η στιγμιαία απώλεια ελέγχου από τον οδηγό μπορεί να οδηγήσει σε ντεραπάρισμα ή σε αναδίπλωση του ρυμουλκούμενου.
Το πρόγραμμα ευστάθειας ESP συμβάλλει με τρόπο ουσιαστικό στην ασφάλεια του οχήματος επιτηρώντας σημαντικές παραμέτρους ευστάθειας και ενεργοποιώντας αυτόματα κατάλληλους μηχανισμούς. Το σύστημα διατίθεται σε όλους τους τράκτορες 4x2 που εξοπλίζονται με δισκόφρενα με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί σε υγρά και ολισθηρά οδοστρώματα (όπου σκοπός είναι η αποτροπή της αναδίπλωσης του ρυμουλκούμενου εξαιτίας συνθηκών υποστροφής ή υπερστροφής), όπως και σε στεγνά οδοστρώματα (όπου ο κύριος κίνδυνος ντεραπαρίσματος προκαλείται από υπερβολική ταχύτητα ή τις αρνητικές κλίσεις του οδοστρώματος στις στροφές).
Το σύστημα διαθέτει αισθητήρες που μετρούν τις πλευρικές επιταχύνσεις του κέντρου βάρους του οχήματος. Εάν η πλευρική επιτάχυνση υπερβαίνει ένα προκαθορισμένο όριο, η ροπή του κινητήρα διακόπτεται και ενεργοποιούνται τα φρένα των τροχών. Σε ακραίες συνθήκες, είναι δυνατό να ενεργοποιηθεί το πλήρες σύστημα πέδησης τράκτορα και ρυμουλκούμενου.
Το σύστημα είναι σε θέση να ανιχνεύει την αντίδραση του οδηγού συγκρίνοντας τη γωνία εκτροπής (στραβοτιμονιάς) με τη γωνία διεύθυνσης του οχήματος. Εάν αυτές δεν συμπίπτουν, διακόπτεται η ροπή του κινητήρα και ενεργοποιούνται τα φρένα για ακινητοποίηση του οχήματος. Το ποια ακριβώς φρένα ενεργοποιούνται (σε ποιους τροχούς και ποιους άξονες) εξαρτάται από τη φύση της κατάστασης αστάθειας.
Το σύστημα διαθέτει επίσης διακόπτη απενεργοποίησης. Αυτός εξυπηρετεί τα οχήματα που έχουν κατά κανόνα υψηλό κέντρο βάρους όταν βρίσκονται υπό πλήρες φορτίο και ιδιαίτερα χαμηλό κέντρο βάρους όταν είναι κενά φορτίου. Η δυνατότητα απενεργοποίησης μειώνει τον κίνδυνο λανθασμένης ενεργοποίησης του συστήματος όταν το φορτηγό είναι κενό φορτίου.
Όταν το σύστημα ESP ενεργοποιείται, τα δεδομένα της περίστασης αποθηκεύονται στη μνήμη του συστήματος. Η συχνή ενεργοποίηση του συστήματος αποτελεί ένδειξη για την ανάγκη περαιτέρω εκπαίδευσης του οδηγού.