Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2012

"Αγκάθια" στην ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ

Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Αρνητικά μηνύματα από τους συμβούλους του ελληνικού δημοσίου αλλά και ενδιαφερόμενους επενδυτές λαμβάνει η κυβέρνηση αναφορικά με την διαδικασία ιδιωτικοποίησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Τα δύο βασικά προβλήματα που εντοπίζουν οι ξένοι είναι το ζήτημα του υψηλού μισθολογικού ....
κόστους (παρά την ήδη μεγάλη περικοπή του από την προ μνημονίου εποχή) και της άρσης στα τέλη του 2012 του μονοπωλίου στην αλληλογραφία κάτω των 50 γραμμαρίων.

Και ενώ οι συναντήσεις με τους συμβούλους του δημοσίου για την ιδιωτικοποίηση ξεκίνησαν προ ολίγων εβδομάδων και ξεκίνησε η σύνταξη του information memorandum, του βασικού δηλαδή εντύπου για τις παρουσιάσεις στους υποψηφίους αγοραστές, τα πρώτα feedback από επενδυτές υπογραμμίζουν τα δύο παραπάνω θέματα. Το ζήτημα ανέκυψε, σύμφωνα με πληροφορίες, και κατά τις πρόσφατες επαφές κυβερνητικών στελεχών με Άραβες επενδυτές κατά τη διάρκεια των οικονομικών forum που διοργάνωσε η αντιπροεδρία της κυβέρνησης και το Ιnvest in Greece.

Αυτά λαμβάνουν χώρα ενώ η αρχική απόφαση να διατεθεί το 50% των ΕΛΤΑ μαζί με το management τελεί τώρα, όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, υπό αναθεώρηση προκειμένου να διατεθεί μεγαλύτερο ποσοστό, πιθανόν ακόμα και το 90% με στόχο να αντληθούν περισσότερα κεφάλαια για το ελληνικό δημόσιο. Υπενθυμίζεται πως το 10% βρίσκεται στην κατοχή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης σύμβουλοι είναι η Lazard, στην ομάδα της οποίας προΐσταται ο κ. Γιάννης Κυνηγόπουλος και η PricewaterhouseCoopers με τον Νίκο Πεγειώτη, Partner και επικεφαλής του τμήματος Deals & Forensic Services.

Εφόσον τα δύο θέματα, το de facto μονοπώλιο στην αλληλογραφία κάτω των 50 γραμμαρίων και το μισθολογικό κόστος, συνεχίσουν να προτάσσονται στις διαπραγματεύσεις από τους εν δυνάμει αντισυμβαλλόμενους του δημοσίου, τότε θα πρέπει να αναμένονται καθυστερήσεις και εντάσεις στις σχέσεις με τους εργαζόμενους αλλά και την Ε.Ε. που έχει επιβάλει την άρση των περιορισμών στην είσοδο νέων παικτών στην αγορά.

Το ζήτημα του μονοπωλίου αφορά την προνομιακή θέση των ΕΛΤΑ στην αλληλογραφία κάτω των 50 γραμμαρίων η οποία καλύπτει πολύ μεγάλο ποσοστό της διακινουμένης στην Ελλάδα αλληλογραφίας, αφού περιλαμβάνει όλα τα έντυπα λογαριασμών και τα ενημερωτικά τραπεζών. Συγκεκριμένα προβλέπεται πως το ταχυδρομικό τέλος για αυτά ορίζεται από τα ΕΛΤΑ και δεν μπορεί ανταγωνιστής τους να τα διεκπεραιώσει με β’ προτεραιότητα, παρά μόνον εφόσον τα τιμολογήσει με τριπλάσιο του ταχυδρομικού τέλους των ΕΛΤΑ κόστος.

Το ζήτημα του μισθολογικού κόστους αφορά την μισθοδοσία των Ταχυδρομείων που αυτή την εποχή ξεπερνάει τα 300 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, παρά τις πρόσφατες μειώσεις από το 2010 λόγω των μέτρων του μνημονίου. Στο μέτωπο αυτό καθοριστικός θα είναι, αυτονόητα, ο ρόλος της ΠΟΣΤ, δηλαδή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Ταχυδρομικών.

Στο φάκελο των εργασιακών σχέσεων υπάρχει και το θέμα της άρσης της μονιμότητας η οποία είναι μεν νομοθετημένη αλλά δεν καλύπτεται από το Σύνταγμα αφού εμπίπτει στις νέες διατάξεις περί ΔΕΚΟ. Για τα ΕΛΤΑ οι ενδιαφερόμενοι πέραν ξένων ταχυδρομικών οργανισμών όπως η γαλλική La Post και η Belgian Post περιλαμβάνουν και τραπεζικούς οργανισμούς οι οποίοι έλκονται από το δίκτυο των ταχυδρομείων και την δυνατότητα πώλησης ασφαλιστικών και καταθετικών προϊόντων, όπως κάνει αυτή τη στιγμή το ΤΤ.

Σε κάθε περίπτωση οι συγκεκριμένες πτυχές της ιδιωτικοποίησης αυτής αναμένεται να πιέσουν το τίμημα και αναδεικνύουν με σαφή τρόπο τις εγγενείς στην ελληνική οικονομία αδυναμίες να προχωρήσουν με γρηγορότερο ρυθμό στην επίτευξη των στόχων που τίθενται. Για την ώρα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έλαβαν κρατική επιχορήγηση ύψους 52 εκατ. ευρώ, με στόχο τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και την βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων υπηρεσιών της εταιρείας την οποία μάλιστα, ενέκρινε η Κομισιόν.

Πηγή:http://www.capital.gr