Δευτέρα 17 Μαΐου 2010

Υπόμνημα του συλλόγου μας με τα προβλήματα των διαβιβάσεων προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΕΛΤΑ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΔΗΓΩΝ ΤΕΧΝΙΤΩΝ ΕΛΤΑ

ΚΔΑ 10100 Τηλ. 210522808


Αθήνα 12 Μαΐου 2010

Αριθμός Πρωτοκ...302

Προς

Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΛΤΑ

Κύριο Χρήστο Βαρσάμη

Θέμα: Υπόμνημα

Κύριε Σύμβουλε

Ο Σύλλογος μας εκπροσωπεί το σύνολο σχεδόν των Συναδέλφων που εργάζονται στο έργο των διαβιβάσεων.

Οι διαβιβάσεις αποτελούν για τον ΕΛΤΑ τον σημαντικότερο κρίκο της παραγωγικής αλυσίδας, πιστεύουμε όμως πως δεν έχουν τύχει και της ανάλογης αντιμετώπισης μέχρι σήμερα.

Αυτός ο τόσο νευραλγικός τομέας έχει σοβαρά προβλήματα, που αν δεν αντιμετωπιστούν με την δέουσα σοβαρότητα, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν αρνητικά όλες σχεδόν τις φάσεις της παραγωγικής διαδικασίας.

Προσωπικό.

Το μόνιμο προσωπικό που υπάρχει σήμερα καλύπτει περίπου το 70% των αναγκών, ενώ το υπόλοιπο 30% καλύπτεται κατά διαστήματα από προσωπικό ορισμένου χρόνου.

Οι παρενέργειες αυτού του δεδομένου είναι:

  1. Τις περιόδους που δεν υπάρχει προσωπικό Σ.Ο.Χ. το μόνιμο προσωπικό εργάζεται παράνομα (απαγόρευση για οδήγηση πλέον ενός συγκεκριμένου αριθμού ωρών ημερησίως) δύο συνεχόμενες βάρδιες προκειμένου να εκτελεστούν τα δρομολόγια. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την υπερκοστολόγηση των διαβιβάσεων με καταβολή είτε υπερωριών στους οδηγούς, είτε χρεωστούμενων αναπαύσεων, που κατά καιρούς βέβαια πληρώνονται στους δικαιούχους, αφού είναι αδύνατο να εξοφληθούν.
  2. Παρουσιάζεται μεγάλη αύξηση βλαβών στα υπηρεσιακά οχήματα τις περιόδους που υπάρχει νέο προσωπικό Σ.Ο.Χ.
  3. Υπάρχει εξειδικευμένο έργο στο οποίο δεν μπορεί να απασχοληθεί προσωπικό Σ.Ο.Χ. (Μεταφορά χρημάτων, υπερκοβικά δρομολόγια κλπ)
  4. Έχουμε πλήθος χαμένων εγρατοωρών για την εκκμάθηση των δρομολογίων από το προσωπικό Σ.Ο.Χ., αφού κάθε φορά η πλειονότητα των νεοπροσλαμβανόμενων λόγω ΑΣΕΠ και 24μήνου έρχεται για πρώτη φορά.
  5. Δεν υπάρχει ο απαραίτητος αριθμός διαμετακομιστών για τα δρομολόγια των φορτηγών που εκτελούνται με συνοδό, με αποτέλεσμα αυτά να γίνονται με μικρότερα οχήματα (μόνος του ο οδηγός) που δεν μπορούν να παραλάβουν το σύνολο των ταχ. αποστολών και έτσι αυτές παραμένουν στα καταστήματα έως την επόμενη ημέρα.

Υπηρεσιακά αυτοκίνητα, συνεργεία και συντήρηση .

  1. Το πρώτο πρόβλημα ξεκινά από την προμήθεια των οχημάτων του οργανισμού. Οι υπηρεσιακές ανάγκες πρέπει να είναι αυτές που θα καθορίζουν την κατηγορία των οχημάτων, τις προδιαγραφές τους και πόσα πρέπει να αγοράζει ο ΕΛΤΑ. Ο όγκος των μεταφερόμενων αντικειμένων, τα ιδιόκτητα κτίρια με ιδιαιτερότητες στάθμευσης του οργανισμού, η γεωγραφική περιοχή που πρόκειται να δουλέψει το νέο όχημα, το είδος του καυσίμου, είναι μόνο λίγοι από τους παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη.
  2. Ποιος παρακολουθεί την υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων των εταιριών που προμηθεύουν αυτοκίνητα στον ΕΛΤΑ σε σχέση με την συντήρηση τους;
  3. Η διανομή των υπηρεσιακών οχημάτων στις υπηρεσιακές λειτουργίες της χώρας να γίνεται βάσει των πραγματικών αναγκών και όχι με ρουσφετολογικό τρόπο.
  4. Ποιά πολιτική πρέπει να ακολουθήσει ο οργανισμός σε σχέση με την διαχείριση του στόλου του. Τα κρατά μέχρι να γίνουν παλιοσίδερα (αυξάνοντας το κόστος συντήρησης), ή τα αντικαθιστά σε εύλογο χρονικό διάστημα πουλώντας τα ως μεταχειρισμένα (εφόσον ξεπεραστεί το νομικό πρόβλημα).
  5. Ξεκαθάρισμα της πολιτικής του οργανισμού σε σχέση με την συντήρηση σε ιδιόκτητα συνεργεία.
  6. Η συντήρηση των μεγάλων φορτηγών που γίνεται σήμερα στα ιδιωτικά συνεργεία είναι ουσιαστικά ανεξέλεγκτη. Οι Συνάδελφοι που ασχολούνται με τον έλεγχο δεν έχουν τις δυνατότητες, λόγω χρόνου και όγκου δουλειάς να παρακολουθήσουν τις επισκευές σε διαφορετικά συνεργεία. Εργάζονται πρωινό ωράριο, ενώ οι περισσότερες επισκευές ολοκληρώνονται απόγευμα και τα οχήματα συνήθως δρομολογούνται αμέσως (λόγω έλλειψης) στα νυκτερινά υπερκομβικά δρομολόγια, με αποτέλεσμα να μην γίνεται σωστός έλεγχος. Πρόβλημα επίσης δημιουργείται και από το γεγονός πως ένα φορτηγό βρίσκεται σήμερα στην Αθήνα και αύριο στη Θεσσαλονίκη και έχουν παρατηρηθεί προβλήματα συντονισμού.
  7. Πολλές περιφερειακές διευθύνσεις της χώρας στην προσπάθεια τους να παρουσιάσουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα, προσπαθούν να συμπιέζουν τα κόστη συντήρησης των υπηρεσιακών οχημάτων, με αποτέλεσμα μια μικροβλάβη που δεν επισκευάζεται έγκαιρα, να δημιουργεί μεγαλύτερη με περισσότερο κόστος επισκευής.
  8. Δεν υπάρχουν κινητά συνεργεία τουλάχιστον στις δυο μεγάλες πόλεις που να αντιμετωπίζουν καθ’ οδόν κάποια επισκευάσιμη βλάβη, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται ιδιωτικοί γερανοί μεταφοράς οχημάτων με μεγάλο κόστος.
  9. Στα μεγάλα φορτηγά δεν επισκευάζονται μικροβλάβες στο χώρο του ΕΛΤΑ. Ακόμη και για αλλαγή καμένης λάμπας τα αυτοκίνητα πηγαίνουν στα ιδιωτικά συνεργεία.
  10. Το πλύσιμο και η λίπανση των μεγάλων οχημάτων γίνεται επίσης από ιδιώτες.
  11. Στους χώρους στάθμευσης του παλαιού ΚΔΑ και του Ρουφ βρίσκονται εγκαταλελειμμένα (αποτελούν και εστία μόλυνσης) πολλά παλαιά υπηρεσιακά αυτοκίνητα, τα οποία πρέπει άμεσα να αποχαρακτηριστούν και να μεταφερθούν στον ΟΔΔΥ, ώστε να απελευθερωθεί ο χώρος.

Μεταφορά χρημάτων με υπηρεσιακά αυτοκίνητα

Για ευνόητους λόγους δεν δημοσιεύουμε το συγκεκριμένο υλικό.

Σχεδιασμός των διαβιβάσεων και των δρομολογίων των Υ.Α.

Ο οργανισμός θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει σχεδόν το σύνολο των διαβιβάσεων του. Πριν από αρκετά χρόνια έγινε μια σοβαρή και ουσιαστική προσπάθεια, με συμμετοχή και εκπροσώπου μας, που σχεδίασε και υλοποίησε την σημερινή μορφή των δρομολογίων που εφαρμόζουμε. Πάνω σ’ αυτό το πλάνο, από τότε, γίνονται συνεχώς αλλαγές και προσθαφαιρέσεις καταστημάτων, χρόνων και αποστάσεων, με αποτέλεσμα σήμερα να παρουσιάζονται φαινόμενα κίνησης οχημάτων σχεδόν παράλληλα, συνάντησης οχημάτων στο ίδιο σημείο χωρίς λόγο, ασύνδετες γεωγραφικές περιοχές, παρουσία υπεράριθμων εργολάβων (ιδιωτών) εκεί που δεν χρειάζονται.

Η λειτουργία των τεσσάρων νέων αυτοματοποιημένων κέντρων διαλογής εκτός πόλεων, η επιδείνωση του κυκλοφοριακού προβλήματος εντός κατοικημένων περιοχών και αντίστοιχα η βελτίωση του εκτός πόλεων με τους νέους οδικούς άξονες, καθώς και η καθιέρωση νέων νομικών πλαισίων εργασίας των οδηγών (Ευρωπαϊκή οδηγία) έχει επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κατάσταση, που χρήζει άμεσης, ουσιαστικής και επικαιροποιημένης παρέμβασης.

Κτίρια - Καταστήματα του ΕΛΤΑ & Χώροι στάθμευσης

Σε πολλά από τα καταστήματα του οργανισμού δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος για να σταθμεύσει το υπηρεσιακό αυτοκίνητο όταν προσεγγίζει για να παραλάβει ή να παραδώσει ταχ. αποστολές. Σε κάποια μάλιστα η πρόσβαση γίνεται μόνο αν ο οδηγός κάνει παράβαση του Κ.Ο.Κ.(Κίνηση αντίθετα στο ρεύμα, κίνηση σε πεζόδρομο κλπ)

Εκείνο όμως που κυριολεκτικά θεωρούμε αδιανόητο, είναι να ενοικιάζονται σήμερα νέα κτίρια - καταστήματα (π.χ. Διαμετακομιστικό κέντρο Κορίνθου) και να μην γίνεται νωρίτερα έλεγχος προσβασιμότητας του υπηρεσιακού οχήματος, αλλά εκ των υστέρων να προσπαθούμε να βρούμε λύση πρόσβασης.

Είναι δυνατόν να κατασκευάζεται εξ αρχής ένα κτίριο (π.χ. Κέντρο διαλογής Πάτρας) και με την τοποθέτηση του φυλακίου στη είσοδο να εμποδίζεται η πρόσβαση στα πολύ μεγάλα φορτηγά, ενώ η μία ράμπα φόρτωσης να μην χρησιμοποιείται λόγω της κλίσης του εδάφους; Και αυτό το κτίριο να παραλαμβάνεται;

Καταλογισμός ζημίας στους οδηγούς

Η υφιστάμενη πρακτική που καταλογίζει και χρεώνει στους οδηγούς το κόστος της αποκατάστασης της ζημιάς του υπηρεσιακού οχήματος, σύμφωνα με όσα ορίζει η παράγραφος 22 του όρου ΙΖ1 της ΕΣΣΕ του 2002, πρέπει ν’ αλλάξει. Το λάθος του οδηγού που προκάλεσε μια ζημία και μάλιστα με τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα στην κυκλοφορία των οχημάτων, εξ αντικειμένου μεταφράζεται σε κάποιες εκατοντάδες ή χιλιάδες ευρώ, ή και στην απώλεια ίσως ανθρώπινης ζωής, το λάθος ενός συναδέλφου άλλου κλάδου μεταφράζεται στο τσαλάκωμα μιας κόλλας χαρτιού, ή το πολύ σε μια ζημιά λίγων δεκάδων ευρώ.

Δεν είναι δυνατόν ο οδηγός να αισθάνεται πως το κεφάλι του βρίσκεται μόνιμα κάτω από την λαιμητόμο.

Ένταξη στον κλάδο των οδηγών

Έχοντας μόνιμα τα τελευταία χρόνια πρόβλημα με την έλλειψη οδηγών, οι προηγούμενες διοικήσεις για να το αντιμετωπίσουν, μετακίνησαν συναδέλφους (που είχαν τα τυπικά προσόντα) από έργο άλλων κλάδων στο έργο της οδήγησης, χωρίς όμως να προχωρήσουν και στην ένταξη τους στον κλάδο των οδηγών.

Πιστεύουμε πως αυτή η εκκρεμότητα πρέπει να τακτοποιηθεί το συντομότερο.

Βοηθήματα για την διευκόλυνση του έργου της οδήγησης

Η φύση του έργου του οδηγού είναι τέτοια που χρειάζονται κάποια στοιχειώδη παρελκόμενα, ώστε να διευκολύνεται στη δουλειά του. Άλλωστε κάτι τέτοιο προβλέπεται και από Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όμως τελευταία δεν υλοποιείται.

Η προμήθεια από τον ΕΛΤΑ και η χορήγηση στους οδηγούς αδιάβροχων μπουφάν, φορμών εργασίας και γαντιών έχει ελάχιστο κόστος, αλλά διευκολύνει τα μέγιστα το έργο μας.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος Ο Γ Γραμματέας

Γιάννης Βερίγος Νίκος Κιούσης