To Ράλι
Ακρόπολις (επίσημη εμπορική ονομασία τα τελευταία χρόνια: BP Ultimate Acropolis
Rally of Greece) είναι ένας από τους παλαιότερους και σημαντικότερους αγώνες
αυτοκινήτου. Ξεκίνησε να διοργανώνεται από την ΕΛΠΑ το 1951 και πλέον αποτελεί
μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC). Θεωρείται από τα πιο απαιτητικά
και ανταγωνιστικά Ράλι του πρωταθλήματος....
Το 1951, από
μια ιδέα μιας ομάδας οδηγών και με την βοήθεια της Shell διοργανώθηκε ένας
αγώνας 1923 χιλιομέτρων. Ο αγώνας ξεκίνησε από την Αθήνα και πέρασε κατά σειρά
από τις πόλεις Τρίπολη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Καβάλα, Θεσσαλονίκη με τον
τερματισμό να γίνεται στην Αθήνα.
Την επόμενη χρονιά (1952) η ΕΛΠΑ αναλαμβάνει
την διοργάνωση του αγώνα και το 1953 ο αγώνας γίνεται διεθνής. Το 1956 ο αγώνας
συμπεριλαμβάνεται στους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Από το 1993
συμπεριλαμβάνεται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα
κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.
Το γραφικό πέρασμα μέσα από τη Λαμία όπου ο κόσμος μαζευόταν στη στροφή
να δει τα ινδάλματά του. Κίνηση των αγωνιστικών αυτοκινήτων χωρίς κανένα
όριο ταχύτητας στις απλές διαδρομές, τρέξιμο για να προλάβουν τα
σέρβις. Θέση των σέρβις όπου υπήρχε χώρος, όπως η άκρη του δρόμου. Άλλες
εποχές...
Επίσης περιλαμβάνεται στα
πανελλήνια πρωταθλήματα και κύπελλα κλάσεων, στο κύπελλο της FIA για αυτοκίνητα
παραγωγής και στο παγκόσμιο κύπελλο για κατασκευαστές αυτοκινήτων τουρισμού.
Στιγμιότυπα από τα Ράλι Ακρόπολις 1986-1996 από το περιοδικό Car & Driver
Το 2005
κέντρο του αγώνα ήταν η Λαμία. Μια υπερειδική διαδρομή έλαβε μέρος στο
Ολυμπιακό Στάδιο με μεγάλη επιτυχία. Εκείνη την χρονιά, το ραλι Ακρόπολις
ψηφίστηκε ως το καλύτερο ράλι για το 2005. Το 2006 το κέντρο του αγώνα
μεταφέρθηκε στην Αθήνα και στα γύρω βουνα. Το service park ήταν στον χώρο του
Ολυμπιακού σταδίου Αθηνών.
Αυτή την χρονιά έγιναν δύο υπερειδικές στο Ολυμπιακό
στάδιο, μια φορά την πρώτη μέρα του αγώνα και μια την τελευταία. Το 2007 το
κέντρο του αγώνα ήταν και πάλι η Αθήνα. Το 2007 υπήρξαν 3 υπερειδικές, οι
οποίες έλαβαν χώρα στο Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο.
52o Rally Acropolis μέσα στο ΟΑΚΑ
Γιώργος Μοσχούς Vs Τάσο Μαρκουϊζο ''ΙΑΒΕΡΗΣ''
NISSAN BLUEBIRD Vs FORD ESCORT
Γιώργος Μοσχούς Vs Τάσο Μαρκουϊζο ''ΙΑΒΕΡΗΣ''
NISSAN BLUEBIRD Vs FORD ESCORT
To 2009 το ράλι
διεξήχθη στο Λουτράκι Κορινθίας και νικητής αναδείχθηκε ο Φιλανδός Μίκο
Χίρβονεν στις 14 Ιουνίου .Το 2011 ο διάσημος και πιο σκληρός αγώνας του
παγκοσμίου πρωταθλήματος επανήλθε στο αγωνιστικό καλεντάρι της Παγκοσμίου
Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου. Το 2011 το κέντρο του αγώνα ήταν το Λουτράκι,και οι
ειδικές διαδρομές επεκτάθηκαν στη Φθιώτιδα, τη Βοιωτία,την Κορινθία και την
Αργολίδα. Ο αγώνας ξεκίνησε στις 16 Ιουνίου κάτω από τον Ιερό Βράχο της
Ακροπόλεως των Αθηνών, με την τελετή έναρξης και έληξε στις 19 Ιουνίου.
Νικητές
Οδηγοί
Έτος | Οδηγός | Συνοδηγός | Αυτοκίνητο |
---|---|---|---|
1951 | Π. Περατικός | - | Φίατ 1.400 |
1952 | Τζόνι Πεσματζόγλου | Νίκος Παπαμηχαήλ | Σεβρολέτ |
1953 | Νίκος Παπαμιχαήλ | Σ. Δημητράκος | Τζάγκουαρ ΧΚ 120 |
1954 | Π. Παπαδόπουλος | Σ. Δημητράκος | Όπελ Ρέκορντ |
1955 | Τζόνι Πεσματζόγλου | Μ. Παπανδρέου | Όπελ Καντέτ |
1956 | B. Σοκ | Ρ. Μολ | Μερσεντές 300 SL |
1957 | Τζ. Εσταζέ | Εσταζέ | Φεράρι 250 GT |
1958 | Τζ. Βιρορέζι | Τζ. Μπασαντόνα | Λάντσια Αουρέλια |
1959 | Β. Λέβι | Χ. Βάγκνερ | Auto Union 1000 |
1960 | B. Σοκ | Ρ. Μολ | Μερσεντές 220 SL |
1961 | Ε. Κάρλσον | Β. Κάρλσον | Saab 96 |
1962 | Ε. Μπόριγκερ | Π. Λανγκ | Μερσεντές 220 SL |
1963 | Ε. Μπόριγκερ | Ρ. Κνολ | Mercedes 300 SΕ |
1964 | Τομ Τράνα | Τζ. Θερμένιους | Βόλβο 544 |
1965 | Σ.Μ. Σκούγκ | Ταντλακούρε | Βόλβο Αμαζόν |
1966 | Β. Σοντερστόρμ | Γκούναρ Πάλμ | Λότους Κορτίνα |
1967 | Π. Χόπκιρκ | Ρον Κρέλινγ | Μίνι Κούπερ S |
1968 | Ρότζερ Κλάρκ | Τζιμ Πόρτερ | Φόρντ Έσορντ |
1969 | Π. Τοϊβόνεν | Μ. Καλάρι | Πόρσε 911 S |
1970 | Ζαν Λικ Τεριέ | Καλεβάρτ | Ρενό Αλπίν |
1971 | Ούβε Άντερσον | Α. Χερτζ | Ρενό Αλπίν Α 110 |
1972 | Χ. Λίντμπεργκ | Χ. Έισεντς | Φίατ 124 Σπ. 600 |
1973 | Ζαν Λικ Τεριέ | Τσ. Ντελφεριέ | Ρενό Αλπίν Α 110 |
1974 | Δεν έγινε | - | - |
1975 | Βάλτερ Ρερλ | Γιόχεν Μπέργκερ | Όπελ Ασκόνα 1,9 SR |
1976 | Xάρυ Κάλστρομ | Tζ. Άντερσον | Ντάτσουν 160 J |
1977 | Μπιόρν Βάλντεγκααρντ | Χανς Θορζέλιους | Φορντ Έσκορντ RS |
1978 | Βάλτερ Ρερλ | Κρίστιαν Γκάισντορφερ | Fiat 131 Abarth |
1979 | Μπιόρν Βάλντεγκααρντ | Χανς Τορζέλιους | Φορντ Έσκορντ RS |
1980 | Άρι Βατάνεν | Ντέιβιντ Ρίτσαρντς | Φορντ Έσκορτ RS |
1981 | Άρι Βατάνεν | Ντέιβιντ Ρίτσαρντς | Φορντ Έσκορτ RS |
1982 | Μισέλ Μουτόν | Φαμπρίτσια Πονς | Άουντι Κουάτρο |
1983 | Βάλτερ Ρερλ | Κρίστιαν Γκάισντορφερ | Λάντσια 037 |
1984 | Στιγκ Μπλόμκβιστ | Μπιόρν Σέτεμπεργκ | Άουντι Κουάτρο |
1985 | Τίμο Σαλόνεν | Σέπο Χαριάνε | Πεζό 205 T16 |
1986 | Γιούχα Κάνκουνεν | Γιούχα Πιρόνεν | Πεζό 205 T16 |
1987 | Μάρκου Άλεν | Ι. Κιβάκι | Lancia Delta |
1988 | Μίκι Μπαζιόν | Τ. Σιβιέρο | Lancia Delta |
1989 | Μίκι Μπιαζιόν | Τ. Σιβιέρο | Lancia Delta |
1990 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Toyota Celica |
1991 | Γιούχα Κάνκουνεν | Γιούχα Πιρόνεν | Lancia Delta |
1992 | Ντιντιέ Οριόλ | Μπ. Οσελί | Lancia Delta |
1993 | Μίκι Μπιαζιόν | Τ. Σιβιέρο | Φορντ Έσκορτ |
1994 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
1995[Σημ. 1] | Άρης Βωβός | Κώστας Στεφανής | Λάντσια |
1996 | Κόλιν Μακ Ρέι | Ντέρεκ Ρίνγκερ | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
1997 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Φορντ Έσκορτ |
1998 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
1999 | Ρίτσαρντ Μπερνς | Ρόμπερτ Ριντ | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
2000 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus WRC |
2001 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus WRC |
2002 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus WRC |
2003 | Μάρκο Μαρτίν | Μάικλ Παρκ | Ford Focus WRC |
2004 | Πέτερ Σόλμπεργκ | Φιλ Μιλς | Σουμπαρού |
2005 | Σεμπάστιαν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën Xsara WRC |
2006 | Μάρκους Γκρόνχολμ | Τίμο Ραουτιάινεν | Ford Focus RS WRC 06 |
2007 | Μάρκους Γκρόνχολμ | Τίμο Ραουτιάινεν | Ford Focus RS WRC 06 |
2008 | Σεμπαστιάν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën C4 WRC |
2009 | Μίκο Χίρβονεν | Γιάρμο Λέχτινεν | Ford Focus RS WRC 09 |
2010 | Εκτός προγράμματος | ||
2011 | Σεμπαστιάν Οζιέ | Ζυλιέν Ινγκρασιά | Citroën DS3 WRC |
Πηγή κειμένου:http://el.wikipedia.org